Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk van hoeveel bestellingen je dus krijgt. Wat doen succesvolle webshops anders dan anderen? Wat bepaalt dat ze succesvol zijn? In dit artikel lees je 7 succesfactoren die ook jouw webshop tot een glansrijke hit kunnen maken!
De looks van een webshop zijn enorm belangrijk en bepalen of deze door bezoekers als professioneel en betrouwbaar worden gezien. Denk daarom goed na over welke kleuren, lettertypes en afbeeldingen je gebruikt. Zorg er daarnaast voor dat je productfoto’s haarscherp en samen één geheel zijn qua belichting en afmetingen. Je moet daarnaast als kerst op de taart zorgen voor een goed logo.
Bezoekers van je shop moeten in een oogopslag zien wat jou onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrentie. Vermeld daarom al bovenaan op je homepage jouw unique selling points (USP’s). Daarbij kun je denken aan gratis verzending, Same Day delivery of een bepaald percentage dat je van iedere bestelling aan een goed doel schenkt. Je moet bezoekers prikkelen, hun aandacht vasthouden en vervolgens over de streep trekken om juist bij jou een bestelling te plaatsen.
Succesvolle webshops die niet aan de verkooptechniek upselling en cross selling doen, zijn schaars. Het is een zeer effectieve methode om klanten extra producten te laten bestellen, naast de producten die ze al aan hun winkelmandje hebben toegevoegd! Bij upselling prijs je duurdere of betere producten aan dan het toegevoegde product, terwijl je bij cross selling suggesties doet voor aanvullende producten.
Goede klantenservice is van levensbelang voor iedereen die succesvol een webwinkel wil runnen. Voor Coolblue is een uitstekende klantenservice zelfs het belangrijkste doel en een van hun USP’s, wat alleen de slogan (“Alles voor een glimlach”), al aangeeft. Maar ook andere grote en minder grote webshops zetten vol in op klantvriendelijkheid en service. Een belangrijke succesfactor dus!
Een levertijd van meer dan 1 werkdag, daar kom je tegenwoordig eigenlijk niet meer mee weg. Met uitzondering van maatwerk en producten met grote afmetingen, is de regel in de e-commerce over het algemeen vandaag besteld = morgen in huis. Sommige webshops doen er nog een schepje erbij door bezorging op dezelfde dag aan te bieden of geen verzendkosten te rekenen.
De meest succesvolle webshops maken zich er niet gemakkelijk vanaf door de productomschrijvingen van hun leveranciers te gebruiken op de productpagina. Ze schrijven zelf uitgebreide en informatieve omschrijvingen die nergens anders te vinden zijn en op alle mogelijke vragen antwoord geven. Een mooi voorbeeld van een webshop die dit op een juiste manier doet is fonQ.
Mensen houden van koopjes en de mogelijkheid om iets te winnen, wat ieder jaar tijdens het steeds populairder wordende Black Friday en Cyber Monday wel duidelijk wordt. Veel webwinkels springen hier op in door winacties te houden, producten af te prijzen of kortingscodes uit te delen. Naast het krijgen van meer bestellingen is een ander voordeel hiervan dat je gratis mond-tot-mond reclame krijgt en bezoekers trekt die misschien nog nooit van je webshop hadden gehoord!