Cornerstone content als hoeksteen van je webshop

Een van de mogelijkheden om je pagina’s beter te laten scoren in Google is het maken van een cornerstone pagina, ofwel een pagina die de hoeksteen van jouw webshop is. Klinkt ingewikkeld? Valt reuze mee! Wij leggen stap voor stap uit hoe je dit kunt doen.

Wat is cornerstone content?

Het idee van cornerstone content is een uitgebreide pagina die als het startpunt van de website kan worden gezien. De pagina moet daarom met één klik vanaf de homepagina te bereiken zijn zodat bezoekers direct de belangrijkste pagina’s van je webshop kunnen vinden. Zie het als een reisgids, een verzameling van de meest relevante hotspots op je website.

Maar… een goede reisgids bestaat niet alleen uit een lijst van adressen waar je toeristische trekpleisters kunt vinden. Ook op je hoeksteenpagina licht je iedere link toe met een beknopte omschrijving van wat er te vinden is. Let op: probeer in het begin nog even niet aan Google te denken, maar focus je op de bezoekers van je website en maak de pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk.

Het begint met een idee

Klinkt het nog steeds ingewikkeld? Geen zorgen! We leggen aan de hand van een voorbeeld uit hoe je aan de slag gaat. Stel, het is 2027. Hoverboards (echte, zonder wieltjes) zijn inmiddels realiteit en belangrijker nog, ze zijn betaalbaar voor het grote publiek. Daarom zijn we een webshop begonnen die allerlei soorten en maten aanbiedt. Maar, veel mensen hebben nog geen idee wat hoverboards nou echt zijn en waar ze op moeten letten bij de aanschaf ervan. We hebben al verschillende pagina’s op onze webshop met meer informatie en deze willen we verzamelen, samenvatten en toelichten op één hoeksteenpagina.

De pagina maken

Goed, tijd om te beginnen met het maken van een goede hoeksteenpagina. Zorg ervoor dat deze de volgende opbouw heeft:

  • Pakkende titel die gefocust is op je belangrijkste zoekwoord.
  • Introductie van ongeveer 150-200 woorden die aantrekkelijk genoeg is om bezoekers te verleiden de rest van de pagina te bekijken.
  • Inhoudsopgave van alle onderwerpen. 
Tip: je kunt in de inhoudsopgave linken naar een andere plek in de pagina, zodat de browser zelf naar de betreffende kop van een onderwerp springt. Dit doe je als volgt: ga naar de broncode van de pagina door op het -symbool te klikken in de teksteditor. Vervolgens geef je de kop (h2 in dit geval) van een onderwerp een bepaald ‘id’ door na de h2-tag id=”id” toe te voegen. Zorg ervoor dat het ID uniek is en geen spaties bevat.
Hierna selecteer je de tekst van waaruit er moet worden gelinkt naar de kop en vul je bij Url #id in. In bovenstaand geval zou dat dus #hoewerkthet zijn.
  • Korte introducties (ongeveer 200 woorden) van de verschillende onderwerpen met links naar de pagina’s waarop meer informatie staat vermeld.
  • Conclusie (ongeveer 100 woorden)
  • Call to Action. Ook al is het eerste doel van de pagina om de bezoeker wegwijs te maken in jouw website, uiteindelijk wil je natuurlijk ook conversie bereiken en je doelgroep vergroten. Je kan daarvoor een Call to Action toevoegen aan het einde van de pagina, dat mensen bijvoorbeeld oproept om zich te abonneren op je nieuwsbrief of je te volgen op social media

Om je een idee te geven hoe het eruit zou kunnen zien hebben we onderstaand voorbeeldje gemaakt voor onze fictieve hoverboard-webshop:

Zoekwoorden

Nu je klaar bent met de pagina is het tijd om de best scorende pagina’s van je webshop ernaar te laten linken. Dat doe je door in Google het volgende in te vullen: site:naamvanjewebshop.nl zoekwoord (bijvoorbeeld: site:www.shoppagina.nl webshop). De pagina’s die hoog in de zoekresultaten verschijnen worden door Google het meest relevant bevonden voor het betreffende zoekwoord. Plaats nu links naar de hoeksteenpagina op deze pagina’s.

En dit is waar de effectiviteit van cornerstone content in zit! Door naar de hoeksteenpagina te linken op pagina’s die door Google al als relevant worden gezien voor jouw belangrijkste zoekwoord(en), wordt de hoeksteenpagina ook als kwalitatief en relevant gezien. Vergeet niet om ook bij nieuwe content, bijvoorbeeld in blogartikelen, te linken naar deze pagina als dat mogelijk is.

< Terug naar blog

Lees ook:

10 handige gratis extensies voor Google Chrome

Met ruim 40% van de Nederlandse internetgebruikers die surfen met Google Chrome, is de kans groot dat ook jij nu dit artikel in deze browser zit te lezen. Een… Lees meer >

De meest effectieve woorden om te gebruiken in advertenties

Dat sommige advertenties beter werken dan andere is een van de vele uitdagingen van het promoten van je webshop. Maar wist je dat er een aantal woorden zijn die… Lees meer >

Cornerstone content als hoeksteen van je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 412 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+